Το Ground Zero στο Μανχάταν είναι αναμφίβολα μία τοποθεσία-πρόκληση για τους σύγχρονους αρχιτέκτονες. Οι απόψεις ποικίλλουν για το τι είναι κατάλληλο να ανεγερθεί σε ένα σημείο επιφορτισμένο με τόσο μεγάλη πολιτική, κοινωνική και οικονομική σημασία. Η φήμη του Σαντιάγο Καλατράβα βασίζεται στην πομπώδη, συμβολική αρχιτεκτονική του. Η ανάθεσή σε αυτόν της κατασκευής του νέου σιδηροδρομικού σταθμού του Ground Zero θα είχε ως αποτέλεσμα ένα εκθαμβωτικό κατασκεύασμα, αλλά η διαδικασία υλοποίησής του θα ήταν εξαρχής φορτωμένη με ένα σωρό τεχνικές δυσκολίες και φυσικά, πολύ υψηλό κόστος.
Πράγματι, από το 2004 οπότε και έγινε η πρώτη παρουσίαση του σχεδίου και έπειτα, το κόστος έχει ξεφύγει. Συμβιβασμοί στο αρχικό όραμα του αρχιτέκτονα ήταν αναπόφευκτοι, ενώ, όπως και με τη δημιουργία του νέου One World Trade Center, υπάρχει μια διάχυτη παράνοια αναφορικά με τα standards ασφάλειας που πρέπει να τηρηθούν μετά την 11η Σεπτεμβρίου. Ενώ λοιπόν το αρχικό μπάτζετ του σιδηροδρομικού σταθμού υπολογιζόταν στα 2 δις δολάρια, έπειτα από πολλαπλές καθυστερήσεις και αλλαγές στον προγραμματισμό, το συνολικό κόστος υπολογίζεται ότι έχει ανέλθει στα 3,94 δις, σύμφωνα με το Architizer. Με άλλα λόγια, λίγο περισσότερο από τα 3,9 δις που κόστισε η κατασκευή του One World Trade Center, του ψηλότερου ουρανοξύστη στο δυτικό ημισφαίριο!
Εν τω μεταξύ, ο συγκεκριμένος σταθμός δεν συγκαταλέγεται καν ανάμεσα στους 10 πιο πολυπληθείς της πόλης, συμπεριλαμβανομένων των σταθμών του μετρό. Αυτό που απομένει να δούμε είναι τι άλλο θα συμβεί στον τερματικό του World Trade Center, του οποίου η ανάθεση της κατασκευής στον Καλατράβα μάλλον ήταν επιλογή βασισμένη στο συναίσθημα και όχι στη λογική, μετά τα τραγικά γεγονότα του 2001.
ΠΗΓΗ