Photo Gallery

Multimedia

Πίνακας Περιεχομένων

24/1/14

Σιδηροδρομικές εξορμήσεις στην Πελοπόννησο με τρενοποδήλατα


Σύμφωνα με πληροφορίες επανέρχεται στο προσκήνιο η ιδέα της Περιφέρειας Πελοποννήσου για αξιοποίηση του αδρανούς Σιδηροδρομικού δικτύου της περιοχής για τουριστικούς σκοπούς. Ένας τρόπος που εφαρμοζόταν με επιτυχία τον τελευταίο καιρό αλλά διακόπηκε αιφνιδίως λόγω ελλειπούς συντήρησης, είναι οι θεματικές εκδρομές με τρένο. Εκτός από αυτό όμως επανέρχεται ένα πρότζεκτ του 2012 που προέβλεπε την αξιοποίηση της γραμμής με τρενοποδήλατα στα πρότυπα αρκετών δυτικοευρωπαϊκών χωρών, που το εφαρμόζουν πολύ πριν εμείς σκεφτούμε να το κάνουμε. Μόνο που στην Ελλάδα μέχρι τώρα έχει μείνει μόνο σε επίπεδο σκέψης, γιατί αν είχε τηρηθεί το υποτιθέμενο χρονοδιάγραμμα, τότε θα είχαμε την ευκαιρία από φέτος να απολαμβάνουμε αυτά που θα περιγράψω παρακάτω...

Το τρενοποδήλατο (railbike) είναι ένας τύπος ποδηλάτου του οποίου οι ρόδες εφάπτονται στις ράγες. Η σκέψη είναι στη μετρική 
(με εύρος 1 μέτρο) γραμμή της Πελοποννήσου, η οποία βρίσκεται αυτή την περίοδο, σύμφωνα με τον ΟΣΕ, σε προσωρινή αναστολή δρομολογίων, να αναπτυχθεί ένα νέο σπορ, όπως είναι το mountain bike, που θα συνδυάζει την ποδηλασία με την εκδρομή, με στόχο να προσφέρει τις χαρές μιας διαδρομής τρένου. Και όχι οποιασδήποτε διαδρομής, αλλά μίας εκ των ομορφότερων και γραφικότερων στην Ευρώπη! 

Ένα πλεονέκτημα του τρενοποδήλατου είναι ότι οι διαδρομές του τρένου είναι μοναδικές, καθώς δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν με αυτοκίνητο. Η χάραξη του δικτύου είναι τέτοια που οι εικόνες που θα αντικρίσουν όσοι ταξιδέψουν στις ράγες με τα ειδικά ποδήλατα είναι μοναδικές, καθώς θα περνούν από λίθινα και σιδερένια γεφύρια, σήραγγες σκαμμένες με το χέρι και σημεία απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς στο τμήμα από τον Αχλαδόκαμπο μέχρι την Καλαμάτα.



Ακόμη, θα δουν από κοντά τα ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής κτίρια των σταθμών, τα οποία θα μετατραπούν σε σταθμούς ενοικίασης ποδηλάτων και σε χώρους εστίασης. Ορισμένοι από αυτούς μάλιστα παρέχουν την δυνατότητα να μετατραπούν ακόμα και σε καταλύματα για όσους θέλουν να περάσουν μερικές ξένοιαστες ημέρες μακριά από το άγχος και τη βοή της πόλης. 

Ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, στο σχέδιο περιλαμβάνεται και η ιδέα να συνδυαστεί το τρενοποδήλατο με πεζοπορία σε μονοπάτια ή ακόμη και επισκέψεις σε μοναστήρια, ώστε να αυξηθεί ο εναλλακτικός τουρισμός και να αναπτυχθούν περιοχές που σήμερα μαστίζονται από την οικονομική κρίση. Χαρακτηριστικές είναι οι 
διαδρομές σε Ελαιοχώρι και Παρθένι με τις μοναδικά εντυπωσιακές γέφυρες, καθώς και το τμήμα από Ασέα (μετά την Τρίπολη) μέχρι Καλαμάτα (Διαβολίτσι), όπου δίνεται η δυνατότητα στον ποδηλάτη-ταξιδιώτη να εξερευνήσει μέσω του δίκτυου του ΟΣΕ παλιές σήραγγες, γεφύρια και σημεία πεζοπορίας.

Οι 
σταθμοί των τρένων σχεδιάζεται να μετατραπούν σε οργανωμένες μονάδες, όπου οι ενδιαφερόμενοι θα αφήνουν στην άκρη το αυτοκίνητο και θα ενοικιάζουν με χαμηλό κόστος ποδήλατο της αρεσκείας τους, το οποίο θα εξυπηρετεί από δύο έως και περισσότερους επιβάτες, για να αφεθούν στη μαγεία των χρωμάτων και την αναζωογόνηση που τους προσφέρει η διαδρομή του τρένου δίπλα στη φύση. Η μονή γραμμή, μήκους 200 χιλιομέτρων, διαθέτει 35 σταθμούς και θα γίνεται ανά διαστήματα διπλής κατεύθυνσης για όσους επιθυμούν να επιστρέψουν με τη συνοδεία ειδικών τεχνικών ή και ξεναγών. 

Καλό θα ήταν βέβαια να προβλεφθεί και η δυνατότητα ο ταξιδιώτης να μπορεί να διασχίσει το δίκτυο ανά πάσα στιγμή χρησιμοποιώντας και δικά του μέσα, εφόσον διαθέτει. Εναλλακτικά θα μπορούσαν ίσως κάποια σημεία να μετατραπούν σε κανονικό ποδηλατόδρομο, με την εφαρμογή κάποιου εύκολα αφαιρούμενου ειδικού τάπητα στο κεντρικό μέρος της γραμμής.



Βέβαια για να γίνουν όλα αυτά θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η ανακαίνιση των υποδομών, τις οποίες τις έχουνε αφήσει και σαπίζουν, αφού κανείς δεν νοιάζεται... Άμα προσθέσουμε σε αυτό τα προβλήματα που έχουν προκύψει με το περιτύπωμα της γραμμής, καθώς και τις ζημιές που έχουν δημιουργηθεί από το ανεξέλεγκτο πλιάτσικο, μάλλον η δουλειά που πρέπει να γίνει είναι περισσότερη από αυτή που θα απαιτούταν αν συντηρούταν στοιχειωδώς η γραμμή. 

Αφού ολοκληρωθεί το τεχνικό κομμάτι, μετά θα πρέπει να βρεθούν οι υποψήφιοι
επενδυτές που θα φέρουν τα τρενοποδήλατα και θα μισθώνουν προς όφελος του ΟΣΕ γραμμή και σταθμούς. Έχει γίνει ήδη μια διερευνητική κουβέντα με Ιταλούς εμπειρογνώμονες, και για το χρηματοδοτικό συζητείται η ένταξη του έργου στο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα).

Για να δούμε, αυτή τη φορά θα γίνει τίποτα ή θα μείνουμε πάλι στα λόγια;


Βίντεο: Εξόρμηση του ΣΦΣ με τρενοποδήλατα από την Κακιά σκάλα στα Μέγαρα.


Για να μπορέσει να μείνει ζωντανό το δίκτυο θα πρέπει η γραμμή να επαναλειτουργήσει σε τακτική βάση με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Γι' αυτό και κάθε ιδέα που έχει σαν στόχο να ξαναζωντανέψει το δίκτυο είναι ευπρόσδεκτη. Θεωρώ ότι το συγκεκριμένο πρόζεκτ με τα τρενοποδήλατα παρουσιάζει ενδιαφέρον και είναι υλοποιήσιμο, αρκεί βέβαια να συνδυαστεί έστω και με περιοδικά τουριστικά δρομολόγια, γιατί άλλη γλύκα έχει το σφύριγμα του τρένου...