Στη
σταδιακή αλλαγή της όψης των ιστορικών σιδηροδρομικών σταθμών της Ελλάδας αλλά
και στην αξιοποίηση άλλων, όπως ο ιστορικός σταθμός Πελοποννήσου και ο σταθμός του Πειραιά, ο οποίος μάλιστα θα φιλοξενήσει και
εμπορικό κέντρο στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών σταθμών, προχωρά η ΓΑΙΑΟΣΕ, η
θυγατρική εταιρεία που διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του Ομίλου ΟΣΕ.
Σταθμός Πελοποννήσου
Σε πολυχώρο πολιτισμού και αναψυχής θα
μετατραπεί το κτίριο του ιστορικού σταθμού Πελοποννήσου, όπως επισημαίνει στο
«Εθνος» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Αθανάσιος Σχίζας: «Το
ανακαινισμένο κτίριο θα έχει έσοδα, ώστε να συντηρείται, ενώ παράλληλα θα
αποτελέσει ένα σημείο πολιτισμού σε μια περιοχή που το χρειάζεται πολύ» τονίζει
ο κ. Σχίζας.
Για
την ανακατασκευή του σταθμού Πελοποννήσου έχει ήδη υπογραφεί μνημόνιο
συνεργασίας με τον Δήμο Αθηναίων ώστε τα έργα, τα οποία αναμένεται να έχουν
ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015, να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ.
Στο
κτίριο θα μεταφερθεί το υφιστάμενο μουσείο του ΟΣΕ, που σήμερα βρίσκεται στην
οδό Λιοσίων, ενώ στην πίσω πλευρά στην αποβάθρα οι επισκέπτες θα μπορούν να
θαυμάσουν ιστορικούς συρμούς που είχαν χρησιμοποιηθεί από τον ΟΣΕ σε
παλαιότερες εποχές. Οι συρμοί θα είναι ορατοί και απ' έξω, αφού θα τοποθετηθούν
υαλοπετάσματα.
Ο
εκθεσιακός χώρος του σταθμού θα παραχωρείται για εκθέσεις, ενώ στο κτίριο θα
λειτουργήσουν εστιατόρια και καφετέριες για τους επισκέπτες και ο εξωτερικός
χώρος θα μετατραπεί σε χώρος πρασίνου.
Ο
προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 3,7 εκατομμύρια ευρώ.
Σταθμός Πειραιά
Ο
νέος διαγωνισμός για το εμπορικό κέντρο στον σταθμό του Πειραιά αναμένεται να
βγει «στον αέρα» το αργότερο έως τον Απρίλιο και να έχει σφιχτά
χρονοδιαγράμματα με στόχο οι εργασίες να ξεκινήσουν μέσα στη χρονιά. Βάσει του
σχεδιασμού της ΓΑΙΑΟΣΕ, το κέντρο θα εκτείνεται σε τέσσερις ή πέντε ορόφους
πάνω από την αποβάθρα και θα φιλοξενεί καταστήματα, εστιατόρια, αναψυκτήρια,
συνεδριακούς χώρους, χώρους στάθμευσης κλπ. Ο προϋπολογισμός του έργου που θα
δημιουργηθεί σε μια έκταση 37.000 τετραγωνικών μέτρων εντός οικοπέδου 15
στρεμμάτων, θα κυμανθεί μεταξύ 50-60 εκατομμυρίων ευρώ.
Αν
και η σχετική προκήρυξη δεν έχει συνταχθεί ακόμα, εξετάζεται ο ανάδοχος να
αναλάβει και τη διαχείριση του έργου για διάστημα τριάντα ετών με δυνατότητα
ανανέωσης. Διαγωνισμός για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου στον υφιστάμενο
σταθμό του Πειραιά είχε πραγματοποιηθεί και το 2009, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει
η υλοποίηση του έργου.
Εργασίες αναβάθμισης που δεν ξέρουμε ακόμα τι ακριβώς θα περιλαμβάνουν, αναμένονται και στον σταθμό Λαρίσης ύστερα από την ολοκλήρωση της νομοθετικής
πράξης για τον καθορισμό των χρήσεων γης, τους όρους και τη διαδικασία
αδειοδότησης για τη σιδηροδρομική περιουσία.
Στον
προγραμματισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ εντάσσεται και η ανακαίνιση των ιστορικών ξύλινων
σταθμών της Ανατολικής Θράκης, στην Αλεξανδρούπολη, το Ορμένιο και το Πύθιο,
ενώ στις προτεραιότητες της εταιρείας είναι και η κήρυξη ως διατηρητέων των
παλιών γεφυρών του Αξιού, οι οποίες πέφτουν συχνά θύματα βανδαλισμού και κλοπής
υλικών.
Θεωρούμε ότι θα πρέπει να διεκδικηθεί κάτι ανάλογο και για τους ιστορικούς σιδηροδρομικούς σταθμούς του νομού μας, με προτεραιότητα σε αυτούς του Άργους, των Μυκηνών και των Μύλων. Και προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να πιέσουν οι τοπικοί άρχοντες και η τοπική κοινωνία.
Πληροφορίες από "Το Στέκι της Έλξης"