Photo Gallery

Multimedia

Πίνακας Περιεχομένων

8/4/14

7.) Η παράδοση του δικτύου στις 15 Απριλίου 1886 και τα πρώτα δρομολόγια.


Το έργο παραδόθηκε πασχαλιάτικα στο κοινό (15 Απριλίου 1886) εν μέσω πανηγυρισμών. «Από της Τετάρτης της Διακαινησίνου», γράφει το «Άργος», «λειτουργεί τακτικώς η σιδηροδρομική γραμμή Κορίνθου - Άργους - Ναυπλίου, από δε της παρελθούσης Δευτέρας ήρξατο και η τακτική κυκλοφορία ειδικών αμαξοστοιχιών μεταξύ Ναυπλίου - Άργους και των σταθμίσκων Τίρυνθος και Δαλαμανάρας, πλην των εν τω γενικώ δρομολογίω σημειουμένων αμαξοστοιχιών. Η έναρξις της λειτουργίας του σιδηροδρόμου εγένετο πανηγυρικωτάτη. Χιλιάδες λαού ανέμενον εις τον σταθμόν την πρώτην αμαξοστοιχίαν, συρομένην υπό της ατμομηχανής “Άργος” και ήτις μετά πέντε λεπτά απήλθεν εις Ναύπλιον, όπου εψάλη αρχιερατικός αγιασμός, επί τοις εγκαινίοις εν μέσω απειροπληθούς λαού. Ομολογουμένως ο σιδηρόδρομος έδωκε νέαν ζωήν εις τον τόπον ημών, καταστήσας προχειροτάτην την συγκοινωνίαν. Δι’ αυτού κυκλοφορούσιν οι πληθυσμοί, ζωπυρούνται ο κοινωνικός βίος, η βιομηχανία και το εμπόριον και προάγεται ο πολιτισμός. Από των λίγων τούτων ημερών η πόλις ημών μετέβαλεν όψιν και πολλά και μεγάλα ελπίζονται τ’ αγαθά και ωφέλιμα».

Σίγουρα και εδώ ο συντάκτης του «Άργους» είναι υπερβολικός. Η όψη της πόλης δεν αλλάζει μετά από μερικών ημερών δρομολόγια. Όμως επρόκειτο για γεγονός κομβικής σημασίας ιδιαίτερα για το Άργος του ΙΘ' αι. Μάλιστα δε θα ήταν τολμηρό, αν λέγαμε πως η άφιξη του σιδηροδρόμου στον αργολικό κάμπο υπήρξε το σημαντικότερο γεγονός μετά την απελευθέρωση του τόπου από τους Τούρκους. Ήταν κι’ αυτή ένα είδος απελευθέρωσης, μιας απελευθέρωσης από τα δεσμά της απομόνωσης. Η πόλη ξανοιγόταν στο μέλλον, επικοινωνώντας πλέον άμεσα με το εθνικό κέντρο, με τον πολιτισμό. Έτσι οι ελπίδες που ο συντάκτης της εφημερίδας επένδυε στο νέο αυτό τεχνολογικό θαύμα κάθε άλλο παρά αβάσιμες ήσαν.

Δυο δρομολόγια την ημέρα αναχωρούσαν από τον Πειραιά (και την Αθήνα βέβαια), ένα στις 06.30" το πρωί και ένα στις 12.30 το μεσημέρι, τα οποία έφταναν, τουλάχιστον θεωρητικά, στο Άργος στις 13.41' και 19.56' αντίστοιχα. Από το Ναύπλιο πάλι οι ώρες αναχώρησης ήσαν η 06.00' και 13.05' καθημερινά. Η διαδρομή Αθήνας - Άργους διαρκούσε 6 ώρες και 40', ενώ εκείνη Αθήνας - Ναυπλίου 7 ώρες και 8'. Οι αμαξοστοιχίες της γραμμής Πειραιά - Ναυπλίου διέθεταν βαγόνια A', Β' και Γ' θέσης, οχήματα για το ταχυδρομείο και τα εμπορεύματα. 

Παράλληλα με τα τακτικά αυτά δρομολόγια η εταιρεία καθιέρωσε και δύο ειδικά δρομολόγια μεταξύ Άργους και Ναυπλίου με ενδιάμεσους σταθμούς στην Τίρυνθα και τη Δαλαμανάρα. Επί πλέον όμως δρομολογήθηκαν και ειδικές εμπορικές αμαξοστοιχίες, η κίνηση των οποίων, όντας έκτακτη δημιουργούσε προβλήματα στα τακτικά δρομολόγια, γι’ αυτό και πολύ νωρίς διατυπώθηκε η πρόταση να χρησιμοποιηθούν ισχυρότερες μηχανές έλξης, ώστε οι τακτικές αμαξοστοιχίες να δύνανται να μεταφέρουν ευχερώς και εμπορεύματα.